Wordt de vrijwilligheid in Wevelgem uitgemolken ?

Op 29 augustus 2016, over deze onderwerpen: 3. Welzijn

Er doet zich, blijkbaar al geruime tijd, een bedenkelijke praktijk voor binnen het OCMW-Wevelgem. Voor haar dienstverlening doet het OCMW van Wevelgem regelmatig beroep op vrijwilligers. Deze vrijwilligers worden door het OCMW niet vergoed voor hun geleverde prestaties. Hoogstens krijgen de vrijwilligers een vergoeding voor de gemaakte kosten, zoals een kilometervergoeding.

En wat doet het OCMW vervolgens ?

Zij rekent zonder schaamte de kosteloos geleverde prestatie van de vrijwilliger door aan de OCMW-klant à rato van 6,30 per uur. M.a.w. het OCMW van Wevelgem verdient aan het vrijwilligerswerk, en dit op de rug van de zwaksten onder ons.

Voor zover deze praktijk al wettelijk zou zijn, is die op zijn minst ethisch niet te verantwoorden. Dit is zonder meer respectloos, zowel tegenover de vrijwilligers, als tegenover de hulpzoekende OCMW-klant.

Het was Serge Verbrugghe (OCMW-raadslid voor N-VA) die deze wanpraktijk binnen het OCMW op het spoor kwam en dit onmiddellijk ook op de raad heeft aangekaart.

De meerderheid binnen het OCMW, onder leiding van haar voorzitter, weigert deze praktijk echter stop te zetten.

N-VA blijft bij haar eis dat dit misbruik van de vrijwillige medewerkers moet gestopt en dat alle geïnde bedragen, die voortkomen uit prestaties van vrijwilligers, aan de klanten zouden worden terugbetaald.