N-VA verdringt CD&V in kanton Menen

Op 22 juni 2010

In de kantons Avelgem, Kortrijk en Harelbeke bleef CD&V wel de grootste partij. Ook in kanton Menen blijft het verschil tussen N-VA en CD&V klein (21,8procent voor CD&V tegen 22,2procent voor N-VA). Toch is de overwinning van N-VA opmerkelijk.

In Wevelgem, goed voor bijna de helft van de stemgerechtigden in het kanton Menen, heeft CD&V in de gemeenteraad alleen de macht. In de gemeenteraad van Menen vormt CD&V een coalitie met SP.A.

Op de Kamerlijst van N-VA stond er slechts één kandidaat van het kanton Menen: Hannelore Carlu uit Moorsele. Uit Menen was er niemand.

Filip Daem uit Wevelgem stond op de Senaatslijst van N-VA, ook hij kan het succes van zijn partij in het kanton Menen niet verklaren. ‘We zijn nog de analyse aan het maken om een en ander correct te kunnen duiden.'

‘Wij moesten het wel zonder stemadvies doen van het Wevelgems schepencollege. Al de leden prijsden in een propagandafolder in hun functie van burgemeester en schepen de kwaliteiten van Marie De Clerck (CD&V) aan. Dat men dat als CD&V'er doet, kan ik begrijpen, maar toch niet als burgemeester en schepenen. Ik ben niet de enige die zich daaraan ergert', zegt Daem.

Niet zonder enige leedvermaak voegt hij eraan toe: ‘Bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen wou de Wevelgemse CD&V niet met ons in kartel gaan.'

Vlaams parlementslid Martine Fournier (CD&V), schepen in Menen, is ervan overtuigd dat CD&V het in het kanton Menen wel zou gehaald hebben, als ze toch kandidaat was geweest. Dat was ze ook aanvankelijk, maar het parlementslid moest uiteindelijk plaats ruimen voor een kandidaat van de oostkust. ‘Ik was geen vragende partij om kandidaat te zijn. Ik zit in het Vlaams parlement en wou daar zeker niet weg. Veel mensen stemmen nog voor een bekend gezicht. Ik ben ervan overtuigd dat we het wel gehaald zouden hebben van N-VA als ik toch kandidaat was geweest.'

In Menen is er wel het kartel CD&V-N-VA. Mocht dit kartel de volgende twee en een half jaren standhouden, dan ziet de toekomst er rooskleurig uit. Of kijken we te ver vooruit? ‘Dat doet u zeker. In twee en een half jaar kan er heel veel gebeuren. Het is nu niet het juiste moment om al te spreken over de gemeenteraadsverkiezingen van 2012', zegt Fournier.

Ook bij SP.A stonden er geen Meense kandidaten op de lijst. Zowel de groep rond burgemeester Gilbert Bossuyt als rond de tandem Claude Vancoillie-Karl Debuck hadden wel kandidaten voorgedragen, maar het provinciaal bestuur wou geen Menenaars op de lijst zetten. De onenigheid binnen de Meense SP.A-afdeling was daar niet vreemd aan. Eigenaardig genoeg verliest SP.A in het kanton Menen slechts één procentje in vergelijking met 2007. De twee kampen zijn ervan overtuigd dat de partij, met Meense kandidaten op de lijst, wel stemmen had gewonnen.