N-VA voert actie voor veiliger Heulebeek

Op 14 juni 2007

'Degelijke afsluiting moet ongelukken onmogelijk maken'

Vroeger lag de Heulebeek er ook al. Was er dan geen gevaar? Germain Flamez: 'Neen, want dan werd die omzoomd door struiken en bomen. Aquafin voerde hier werken uit en daarbij sneuvelde het groen. Sindsdien lag de Heulebeek open en bloot langs het wandelpad. Dat vormde een reëel gevaar voor spelende kinderen. Ook mensen die minder goed te been zijn of om het even wie, liepen het risico in de beek terecht te komen.'

'De mensen van Moorsele vroegen zich hardop af of er eerst een ongeluk moest gebeuren voor er maatregelen zouden worden getroffen. Het bleef duren voor er iets gebeurde omdat men blijkbaar niet wist wie er voor een afsluiting moest zorgen: Aquafin of het gemeentebestuur? Ik ben bij burgemeester Jan Seynhaeve tussenbeide gekomen en er werden hier dan enkele paaltjes geplaatst, die met kettingen verbonden zijn.'

'Ik begrijp wel dat je niet over de hele lengte van de Heulebeek een afsluiting kan aanbrengen', zegt voorzitter Filip Daem. 'Maar tenminste langs het wandelpad en het groen waar kinderen soms spelen, mogen er meer veiligheidsmaatregelen worden getroffen. Omdat de kettingen slechts een eerste stap in de goede richting zijn, voeren we hier actie om het gemeentebestuur duidelijk te maken dat hier een degelijke, veilige afsluiting moet komen die ongelukken onmogelijk maakt.'

Vlugge afhandeling

Burgemeester Jan Seynhaeve is lichtjes verwonderd over deze actie. 'Op 12 april kwam Germain Flamez me over de zaak spreken. Ik gaf het door aan onze technische dienst die snel in actie schoot. Germain Flamez kwam me daarna op mijn zitdag bedanken voor de vlugge afhandeling van zijn vraag. En nu dit. Misschien kan de veiligheid aan de Heulebeek inderdaad nog beter. Dat kan altijd. We gaan het nog eens bekijken en als het nodig is, doen we er iets aan. Maar het is wel eigenaardig dat men dat eerst komt vragen en nu onmiddellijk met een actie uitpakt. Nu ja, dat is politiek zeker?'