‘Regionale luchthavens moeten durven uitbreiden'

Op 21 mei 2012

De vuurdoop als piloot ging Bart De Wever zaterdag erg goed af. Een jongensdroom ging in vervulling, want hij spotte als kind al de vliegtuigen op de luchthaven van Deurne. ‘Zelf piloot worden, was geen optie', vertelt De Wever. ‘Wij waren thuis niet bemiddeld genoeg. En later, toen ik te dik werd, kon ik me niet in een cockpit wringen. Sinds mijn dieet lukt dat wel en toen de N-VA-lijsttrekker van Oudenaarde me uitnodigde om met zijn SV4 te vliegen, liet ik het me geen twee keer vragen.'

De Wever benadrukte met zijn stunt vanop een regionale luchthaven meteen dat regionale luchthavens wat zijn partij betreft, mogen blijven bestaan. N-VA-lijsttrekker in Wevelgem Filip Daem beaamt: ‘Wij staan inderdaad achter het vliegveld. We zien wel dat het commercieel nog te weinig wordt gebruikt.'

Private investeerder

‘De overheid moet zorgen voor een goede basis en investeren in veiligheid en toegankelijkheid. De exploitatie van het vliegveld zien we liever gebeuren door private partners.' Momenteel beheert een intercommunale met daarin de provincie en tal van omliggende gemeenten de luchthaven. De Vlaamse overheid wil al langer een private investeerder vinden om de luchthaven te ‘verzelfstandigen', maar die is op dit moment nog niet aangesteld.

‘Dit vliegveld ligt ideaal op een knooppunt van wegen', vindt Filip Daem. ‘Het houdt Wevelgem en de regio op de kaart. We moeten hier vooral proberen het zakenverkeer te ontwikkelen. Ik zie dat Oostende ook inspanningen levert. In 2014 wordt de Eerste Wereldoorlog herdacht. Het zou leuk zijn, mocht Wevelgem ook een deel van de toeristische vluchten naar onze provincie kunnen halen.'

Uit de jaarrekening van 2011 blijkt dat de Wevelgemse luchthaven subsidies krijgt van de diverse overheden voor een bedrag van 900.000euro. Bijna negentig procent komt van het Vlaams Gewest. Bart Caron(Groen): ‘De helft van de jaaromzet van de luchthaven in 2011 waren subsidies. Er waren in dat jaar 69.606reizigers, waarvan 10.546zakenmensen. De grootste groep zijn lesvluchten en recreatieve vluchten, al dan niet met helikopter.'

‘De belastingbetaler betaalt per vertrekkende of aankomende zakenreiziger 90euro. Geen enkele regionale luchthaven is op dit moment rendabel.'

‘Dit vliegveld is eigenlijk overbodig', liet Caron eerder al optekenen.