“Waar kan onze studerende jeugd nog terecht?”

Op 26 maart 2021

“Waar kan onze studerende jeugd nog terecht?”

Op de gemeenteraad van maart stelde ons raadslid Hendrik Vanhaverbeke zich terecht de vraag waar onze blokkende jeugd in de maanden mei en juni nog zal terechtkunnen nu de Porseleinhallen, die intussen een tweede thuis was geworden voor onze studenten, dienst moet doen als vaccinatiecentrum.

Bij de keuze om een eigen vaccinatiecentrum in onze Vlasgemeente in te richten, met alle extra kosten en organisatieproblemen vandien, is het gemeentebestuur jammergenoeg het belang van onze studerende jeugd uit het oog verloren. Ook voor de volgende blokperiode eind 2021 dreigt hetzelfde probleem, zeker nu onze kinderen onder 18 pas ten vroegste vanaf het najaar voor vaccinatie in aanmerking komen.

Op dit ogenblik is er nog geen concrete oplossing. Een oproep vanuit de gemeente naar onze ondernemers om beschikbare ruimte ter beschikking te stellen, leverde welgeteld één vrijblijvende reactie op, maar waar of hoeveel studenten daar terecht zouden kunnen blijft voorlopig koffiedik kijken.

De bevoegde schepen onderzoekt of de Heilige Theresiakerk geschikt zou kunnen zijn, maar deze kerk ligt dermate ver van het centrum dat de kans gering is dat studenten zich naar daar zullen willen begeven.

Indien er dan toch naar onze kerken wordt gekeken om deze een nevenbestemming als blokruimte te geven, lijken de centraal gelegen kerken hiervoor veel beter geschikt. Wanneer de Sint-Hilariuskerk kan ingericht worden als perscentrum voor wielerwedstrijden, moet dit ook zeker wel kunnen voor onze Wevelgemse studenten.