Waardevolle oppositievoorstellen: Opnieuw te laat opgemerkt, of speelt er deze keer meer?

Op 7 maart 2024

In eerdere HAH-bladen hebben we herhaaldelijk gewezen op het getalm van de meerderheid; kansen worden keer op keer gemist of te laat aangepakt. Dit getalm komt de inwoners niet ten goede, aangezien dit resulteert in een gemeente die op alle vlakken gemiddeld scoort en waarvan geen enkele ambitie spreekt. Helaas was het deze herfst weer van dat.

Want er was opvallend nieuws uit de gemeenteraad: tijdens de komende gemeenteraadsverkiezingen hoeven bewoners van de grootste woonzorgcentra van de drie deelgemeenten zich nauwelijks te verplaatsen om hun stem uit te brengen. De meerderheid kiest er namelijk voor om verschillende stembureaus te huisvesten in woonzorgcentra. Een uitstekend idee, maar merkwaardig wel, want dit voorstel is eerder al meerdere keren naar voren gebracht door verschillende oppositiepartijen, waaronder ook de N-VA. Een logisch voorstel aangezien de voordelen duidelijk zijn. Niet alleen wordt het voor bewoners van woonzorgcentra eenvoudiger om te stemmen, maar ook buurtbewoners kunnen daar stemmen, wat de sociale interactie bevordert en een inkijk geeft in het leven in onze woonzorgcentra.

Waarom komt de meerderheid nu met dit voorstel, terwijl het in het verleden herhaaldelijk door dezelfde partij van de tafel werd geveegd? Wat is er veranderd?

In het verleden rekende de meerderheid steevast op de volmachten die zij wisten te sprokkelen bij de goedgelovigen onder de senioren in woonzorgcentra. Zou de inperking van de koehandel met volmachten, en de aanpassing van stemplicht naar stemrecht, waardoor sommige kiezers dreigen af te haken, misschien toch een oorzaak kunnen zijn van de gewijzigde koers van de Wevelgemse meerderheid? Een gewaagde denkpiste, maar de timing laat alvast vermoeden van wel.

Als N-VA staan we uiteraard positief tegenover dit nieuwe voorstel. Helaas moeten we andermaal vaststellen dat er te laat wordt ingegaan op goede voorstellen van onze partij. Spijtig genoeg is dit niet voor het eerst, en zolang er geen tweede meerderheidspartij komt binnen onze gemeente, waarschijnlijk ook niet voor het laatst.