Wevelgem ondertekent SAVE-charter

Op 3 oktober 2016, over deze onderwerpen: Jeugd, Verkeer (+ mobiliteit en openbare werken)

Verkeersongevallen zijn helaas nog steeds één van de grootste doodsoorzaken van dit land. Ook kinderen en jongeren zijn er maar al te vaak slachtoffer van. Op Vlaams en federaal vlak worden omtrent dit thema reeds vele maatregelen genomen. Ook wij, lokale politici, kunnen een wereld van verschil maken. Met het juiste beleid kunnen er mensenlevens gered worden. Ook de gemeente Wevelgem doet reeds inspanning omtrent verkeersveiligheid. Als N-VA kunnen we dit uiteraard enkel maar toejuichen.

Maar verkeersveiligheid is en blijft een werkwoord, je moet er blijven aan werken, steeds opnieuw en opnieuw. Omdat, wat ons betreft, de aandacht hieromtrent nooit mag verslappen, stelde raadslid Joachim Naert voor om als gemeente het SAVE-charter ondertekenen.

Het SAVE-charter is een initiatief van de vereniging van ouders van verongelukte kinderen. Zij stellen hun expertise ter beschikken van de gemeente en helpen, waar nodig, pijnpunten te verbeteren. Met het ondertekenen van het charter gaat de gemeente de uitdaging aan om de verkeerveiligheid de optimaliseren. Indien de gemeente het traject goed bewandeld heeft, kan het beloond worden met het SAVE-label.

De voltallige gemeenteraad schaarde zich achter het initiatief van Joachim. Het SAVE-charter zal de reeds bestaande maatregelen kracht bij zetten en spoort aan om in de toekomst blijven na te denken over een verkeersveilig Wevelgem. Want elk verkeersslachtoffer is er één te veel.